Yoga- & meditationskurs
Morning!
För två helger sen var jag på en grundkurs i yoga och meditation som jag fick av pappa och Anna i födelsedagspresent. Det var en väldigt annorlunda upplevelse, men jag är väldigt glad över att jag fick möjligheten att testa det. Jag hade en bild av hur en yogastudio skulle se ut och den lokalen vi befann oss i motsvarade inte den bilden.. Det var ett ganska tråkigt ställe faktiskt, alla som jobbade där gick runt i orangea kläder och allt var luktfritt. Det stod tydligt i beskrivningen att man inte fick ha någon parfym eller spray på sig den dagen man skulle vistas i lokalerna, med hänsyn till allergiker förstås. Jag har lite svårt för kroppslukt och förstår inte vitsen med oparfymerad tvål, om man inte är allergisk då såklart. Jag får liksom panik om jag glömmer parfym när jag går utanför hemmet, det är en lika viktig del som att ha på sig underkläder, enligt mig. 

Så alltså, ett helt rum fyllt med människor ca. 20 personer som luktade människa liksom. Februari var det också, så lite hosta och nysningar på det också. Fick lite smått panik över att jag skulle spendera hela min helg i ett och samma rum med detta. Risken att bli sjuk var ju rätt stor. Men det gick fint. Man tog en mjuk madrass, inte yogamatta, utan en orange madrass och en filt också om man kände sig frusen. Inte en enda människa pratade med mig på hela helgen, förutom vid registrering när jag fick veta vilket rum vi skulle vara i och vart jag kunde byta om. Lite tråkigt, men det är ju halva grejen att det skall vara tyst och behagligt. 

Till en början fick vi en presentation om hur upplägget för helgens kurs (15h) skulle se ut. Vi fick en liten genomgång i hur vi skulle tänka kring mat under helgen och vilka tider vi skulle passa. Telefonen skulle vara helt och hållet avstängd och när det gällde mat så var det små portioner och snäll mat som rekommenderades, gärna vegetariskt. Kursen var en kombination av yoga, meditation, andning och avslappning. Jag hade mest sett fram emot den fysiska yogan, men det var det vi gjorde minst utav. Det var mycket fokus på andning och meditation, just andningsövningarna tyckte jag var bra och jag tror att jag kommer ha nytta av det i thaiboxningen och sparringen framförallt. Meditationen var också härligt i början, men jag tyckte att det var väldigt mycket meditationsövningar och väldigt lite yoga. Det går inte riktigt att beskriva övningarna vi gjorde heller, vissa var verkligen så märkliga och jag kände ibland att jag var med i ett avsnitt av dolda kameran, typ när jag stod på fyra ben, öppnade munnen, sträckte ut tungan, kollade uppåt och skulle säga "aaaaaaaaaahhhhh" på utandning.. mysko. En annan tyckte väl att det var lite halvskämmigt att göra det medans andra gick all in och körde på. Lät som ett gäng getter liksom. De var ju några ruttisar med i gruppen också, sånna som kunde alla övningar innan vi ens visste vad vi skulle göra. 

Jag tror att det var första kvällen, när vi gjorde en avslappningsövning.. Då var det en som fes. Alltså högt så att man hörde. Jag hade skämts ihjäl, men det var ju ingen som sa något. Det var ju knappt någon som pratade över huvudtaget på hela helgen förutom läraren, inte ens i pauserna fick man prata. Jag hade ju dött av garv om jag hade en kompis med mig, men nu var jag ensam och fick skratta själv inombords. Men nu var det ju ett stängt rum med hosta, nysningar och fisar. Härligt! Som tur var låg jag en bit ifrån. 

Efter lördagens två tretimmars pass kände jag mig ganska klar, men ville ändå gå på söndagen också ifall det kom något nytt. Men när jag insåg att allting upprepades på söndagen så tyckte jag att det var lite segt. Jag hade hellre kört fysen och thaipasset på klubben då, jag hade liksom suttit stilla och legat på golvet en hel helg i princip. Jag förstår dock varför folk gillar detta, det är otroligt skönt att få koppla bort allting och bara fokusera på kroppen och ljud runt omkring. Stänga av mobilen och vara frånkopplad, det är inte många gånger vi är det idag. 

Så ja för att summera, yoga är definitivt något jag skulle vilja klämma in som ett komplement i min träning och meditation kommer jag fortsätta använda för att varva ner innan jag somnar och det rekommenderar jag verkligen om man har ett hektiskt liv eller har svårt att komma till ro, för det är det enda jag testat som fakiskt funkar. 10 minuter räcker. Sen kanske inte hela "bohemstilen" och yoga till frukost är riktigt jag, men det var kul att testa på. Juste! Vi fick testa att skölja näsan också inför andningsövningarna, det var rätt coolt faktiskt. Man fick en "vattenkanna" där spetsen såg ut som ett ollon (kolla själv), sen blandade man en halvliter vatten med lite salt så att det blev samma ph-värde som man har i kroppen. Sen skulle man luta sig framåt, öppna munnen och peta in spetsen i ena näsborren så att det rann rakt igenom och ut i andra näsborren. Jättemärkligt i början, men väldigt härlig känsla efteråt och det ska tydligen vara jättebra att göra varje dag för att hålla sig frisk. Så tips, köp en nosebuddy!